poniedziałek, 28 maja 2012

Statki ortograficzne


     Dzisiaj przedstawię wam zabawę w statki ortograficzne na tradycyjnej planszy do statków. Na wolontariacie prowadzę zajęcia z dziewczynką, która ma problemy z ortografią jak i również z pamięcią. Uważam,  jest to całkiem przydatna pomoc. Moim zdaniem nauka ortografii poprzez zabawę jest bardziej efektywniejsza niż przez pisanie tradycyjnych dyktand. Dzięki tej grze dziecko ćwiczy  analizę i syntezę wzrokową i słuchową, koordynację słuchowo-wzrokowo-ruchową, orientacje przestrzenną a przede wszystkim prawidłową pisownię ortograficzną.

Więc zaczynamy.....


REGUŁY GRY


W grze biorą udział dwie osoby. Każdy z graczy otrzymuje dwie plansze do statków.





W mojej wersji gry każdy statek będzie nosił nazwę z pewna trudnością ortograficzną. Każdy z graczy dostaje losowo kartoniki z wyrazami dwu- i trzy- sylabowymi. Ja założyłam, że dla każdego będzie po 5 wyrazów dwusylabowych i 4 wyrazy trzysylabowe. To oczywiście można zmieniać jednak moim zdaniem ta ilość w zupełności wystarczy do tradycyjnej planszy.





Gdy już każdy wylosuje kartoniki z nazwami należy je przepisać na plansze do gry. Jedna sylaba odpowiada jednemu okienku. I w ten sposób powstaną nam statki dwumasztowce i trzymasztowce. I jeszcze zapomniałam dodać , że każdy z graczy ma inne nazwy statków. 
Po naniesieniu nazw zaczynamy grę.





Zadaniem jest zatopienie statków przeciwnika tak jak w tradycyjnej grze. W momencie nie trafienia stawiamy krzyżyk na planszy przeciwnika, żebyśmy nie strzelali po raz kolejny w to samo pole. Jednak gdy uda nam się trafić w część statku, przeciwnik podaje nam ustrzeloną sylabę i przepisujemy ją na plansze na której zaznaczamy statki przeciwnika. W momencie trafienia na sylabę z trudnością ortograficzną ( w moim zestawie są to wyrazy z ,,Ż’’ i ,, RZ’’ )   w miejscu tej trudności rysujemy czerwonym kolorem kółeczko i czekamy do momentu gdy zatopimy cały masztowiec. 






Gdy nam  się to już uda, wiemy jaki to wyraz i wtedy podejmujemy decyzje jakie należy wstawić tam ż lub rz. Gdy dziecko ma problem z danym wyrazem należy sięgnąć do słownika ortograficznego, aby upewnić się jak jest poprawnie zapisywany dany wyraz. Taką grę można przygotować na wiele sposobów to już zależy od potrzeb i problemów ortograficznych z jakimi dziecko ma do czynienia. Planszę można powiększyć lub pomniejszyć zmienić układ statków itp. Gra jest bardzo prosta do przygotowania i na pewno, któremuś dziecku przypadnie do gustu.



Mój zestaw wyrazów ( muszą być one z jedną trudnością ortograficzną, ja przygotowałam wyrazy z ,,Ż’’ i  ,, RZ’’. )

  1. ŻA-BA
  2. ŁYŻ-WA
  3. LE-ŻAK
  4. ŁYŻ-KA
  5. MIE-RZYĆ
  6. RZE-PAK
  7. RZĄ-DEK
  8. RZE-KA
  9. RZĘ-SA
  10. PLA-ŻA
  11. ŻA-NE-TA
  12. ŻON-KI-LE
  13. WĘ-GO-RZE
  14. ŻE-LAZ-KO
  15. ŻY-RAN-DOL
  16. ŻY-RA-FA
  17. PRZY-PA-DEK
  18. ŻO-ŁE-DZIE
                                                                     

                                   MIŁEJ ZABAWY  !!!!!!!



3 komentarze:

  1. Super. Witamy w blogującej rodzinie. Jak mogę poprosić to dla mojego Tymka 5 lat ćwiczenia na korekcję wymowy literek s , sz,
    Pozdrawiam mamaTA

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja również Witam postaram się coś wrzucić w najbliższym czasie Pozdrawiam Ania.

    OdpowiedzUsuń
  3. 53 year old Accounting Assistant I Allene Hassall, hailing from Campbell River enjoys watching movies like Vehicle 19 and Hooping. Took a trip to Pearling and drives a Jaguar D-Type. Idz tutaj

    OdpowiedzUsuń