środa, 11 lipca 2012

Percepcja wzrokowa

              
       Dzisiaj coś na temat percepcji wzrokowej. Odpowiedni poziom rozwoju percepcji wzrokowej warunkuje sukcesy lub niepowodzenia szkolne dziecka. Jest ona koniecznym i niezbędnym elementem w procesie nabywania przez dziecko umiejetności czytania i pisania. Percepcję wzrokową należy stymulować u wszystkich dzieci. Dziecko obcujące  wzrokowo z obrazkami słów słyszalnych nawet bez znajomości liter, nie umiejące czytać, uczy się rozpoznawać i różnicować każdą literę z osobna bądź w określonych sekwencjach wyrazowych. Poprzez spostrzeganie dziecko zauważa różnice w wyglądzie poszczególnych liter i wyrazów. Dlatego warto od najmłodszych lat pracować z dzieckiem. Zabawy należy oczywiście dopasować do wieku dziecka i jego możliwości psychofizycznych. Ja teraz przedstawię kilka pomysłów na ćwiczenie percepcji wzrokowej. 
Wiec zaczynamy......

1. Nakładanie na siebie takich samych obrazków.


Układamy przed dzieckiem obrazki o dowolnej tematyce.





Dajemy dziecku drugi komplet takich samych obrazków.




Jego zadaniem jest nałożenie na siebie takich samych obrazków.




Ciekawym wariantem tej zabawy i dość szybkim w wykonaniu może być wycięcie z gazety różnych figur geometrycznym. Zadaniem dziecka nałożenie na siebie takich samych kształtów.


2. Układanie sekwencji z zakrętek.


Z zakrętek różnego rodzaju, różniących się wielkością i kolorem układamy przed dzieckiem wymyśloną przez nas sekwencję.




Zadaniem dziecka jest ją ułożyć w takiej samej kolejności jak powyżej.



3.Łączenie w pary małych i dużych liter.


Zabawa dla dzieci, które miały już styczność z literami. Układamy przed dzieckiem litery w rozsypce.




Zadaniem dziecka jest połączyć w pary duże litery z małymi.





Dzięki tej zabawie dziecko utrwala zapamiętywanie kształtów liter zarówno drukowanych, pisanych dużych i małych.



4. Nakładanie karteczek na rozpoznane wyrazy.


Kładziemy przed dzieckiem kartkę z wydrukowanymi wyrazami możemy to zrobić w postaci tabeli. 




Dajemy dziecku te same wyrazy, każdy na osobnej karteczce.



Zadaniem dziecka jest nałożenie na siebie takich samych wyrazów.





5. Domino wyrazowe


Kartoniki domina podzielone są na dwa pola. Na każdym polu znajdują się wyrazy, które mają swoje odpowiedniki na kolejnych polach.



PRZYKŁADY PAR:


kalka-kratka
kalka-pasek
półka-kawa
kalka-piasek
kawa-pisak
klatka-pisak
piasek-półka
piasek-kalka
kratka-kalka
piłka-kalka
piesek-kawa
pisak-piasek
piasek-kawa
ława-piesek
ława-półka
pisak-piesek
kalka-ława
ława-kawa
klatka-piesek
kratka-ława
piasek-klatka
kawa-kratka
kawa-piłka
piesek-kalka
pasek-klatka


Gra polega na dobieraniu do pary jednakowych wyrazów przez dokładanie odpowiednich kostek domina do siebie. 






:)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz